– Faşizme karşı birleşmeyenler, faşizmin zindanlarında buluşurlar.
BERTOLT BRECHT
– Kitleleri harekete geçirmek için, mitlere ihtiyaç vardır.
G. SOREL
– Tek temel ve mümkün olan “sosyalizm”, seçkin insan türünün sosyalleşmesidir.
– Yirmisinde solcu olmayan eşektir, kırkında solcu kalan şeddeli eşektir.
– Doğruları biliyorsan, yalanları dinlemek eğlencelidir.
-Altın kural şudur; herhangi bir altın kural yoktur.
– Özür dileyerek, yakınlık göstererek ve son arzularında cömert davranarak, suçluları ve soysuzları idam edip ortadan kaldırmalıyız.
BERNARD SHAW
– Devlete ihtiyaç yoktur…Devlet tarafından yapılan sömürü daima yöneticiler ve ücretli köleler anlamına gelir. Bizler insanın insana hükümet etmesini, insanın insanı sömürmesinden daha fazla arzulamıyoruz. Sosyalizm, hükümetçiliğin karşıtıdır….bizler bu birliklerin…demokratik ve toplumsal cumhuriyetin ortak bağında birleşecek engin bir birlikler ve gruplar federasyonunun ilk bileşenleri olmasını arzuluyoruz.
PROUDHON
– Ben toplumsal refahın ve özellikle de toprağın, toplumsal tasfiye anlamında kollektifleştirilmesi için oy kullanacağım. Toplumsal tasfiyeden, bugün olduğu üzere mülkiyetin yaptırımcısı ve yegane garantörü olan kanuni ve siyasi “devlet”in lağvedilmesiyle, şu anda mülk sahipleri olanların tamamen mülksüzleştirilmesini anlıyorum… tüm daha büyük hoşnutluklarıyla birlikte, komünlerin solidarasyonunu destekliyorum…çünkü böylesi solidarasyon aşağıdan yukarıya bir toplum örgütlenmesini içermektedir.
BAKUNİN
– Anarşinin kaynağı, devlettir.
PASCAL
– Herkes aynı fikirde olursa, toplumda gelişme olmaz.
– Bütün insanlar eşit yaratılmışlardır. Onları yaratan tanrı, kendilerine vazgeçilmez bazı haklar vermiştir. Bu haklar arasında; yaşama, özgürlük ve refahını arama hakları yer alır. Bu hakları korumak için, insanlar arasında meşru iktidar, hak ve yetkilerini yönetilenin rızasından alan hükümetler kurulmuştur. herhangi bir hükümet şekli, bu amaçları tahrip eder bir nitelik kazanırsa, onu değiştirmek veya kaldırmak ve temelleri kendi güvenlik ve refahlarını sağlamaya en uygun görünecek ilkeler üzerine dayanan, güç ve yetkiyi aynı amaçla örgütleyen yeni bir hükümet kurmak, o halkın hakkıdır.
THOMAS JEFFERSON
– Esas olan, kuvvetler ayrılığıdır (yasama, yürütme, yargı).
MONTESQUİEU
– İnsan, özgür doğar ama hayatın her anında zincire mahkum edilir.
– Bütün kavgaların, felaketlerin, tüm kötülüklerin anası; “özel mülkiyet”tir. Özel mülkiyetin olmadığı yerde haksızlık da yoktur.
– Esas olan, kuvvetler birliğidir yani yasama, yürütme ve yargının aynı erkte olmasıdır.
J.J. ROUSSEAU
MARX:
– Tarihi yapan, insandır…
– Alt yapı, üst yapıyı belirler…
– İnsanlık tarihi, sınıf çelişkisinden ibarettir.
– Komünizmin önündeki engel, burjuvazinin eksikliğidir.
– “Din”, toplumun afyonudur.
– İnsan, ne üretirse ona yabancılaşır.
– Toplumsal reformlar, güçlünün zayıflığından ötürü değil, zayıfın gücünden ötürü gerçekleşir.
– Kapitalist, kendisinin kapitalist olmasından sorumlu değildir ama ilişkilerin kurulmasına yardımcı olduğu için sorumludur
– Bir memleket iki şekilde talan edilir; “düşmanlar” ve bizzat o ülkenin kendi “maliyesi” tarafından.
– Fatih ülkeler, fethettikleri ülkelerin etkisi altına girerler.
– Zorun güzelliği, doğallığındadır.
– İşçilerin vatanı yoktur.
– Gelecek için bir program geliştiren insan, devrimcidir.
– Mülkiyet, hırsızlıktır.
—
– Marx 1850’de “din; ruhsuz bir dünyanın ruhu, ezilenlerin haykırışı, kalpsiz bir dünyanın kalbidir. Din, kitlelerin afyonudur” der. O zamanlar insanların acılarını azaltsın diye “afyon” yutturuyorlar. Bunu Marx, “din uyuşturucudur” demiş gibi lanse etmeye çalışıyorlar, bu sözü bu manada yorumluyorlar. Aslında o bu sözü ile dini övmektedir. Din için, “ruhsuz bir dünyanın ruhu”, insanlar için dinden başka teselli edici bir çözüm kalmamıştır diyor.
ÖMER LAÇİNER
– Devlet, tanrının dünya üzerindeki yürüyüşüdür.
– Sanat, bir fikir hareketidir.
– Bir insanın sana neler verebileceği değil, senin için nelerden vazgeçeceği önemlidir.
HEGEL
– Faşizm, bir dindir.
MUSSOLİNİ
– Şüphelendiğini öldür. Devrim, her şeyden önce gelir.
– İktidarın, olgun bir meyve gibi ellerine düşmesini bekleyenlerin bekleyişi, hep sürecektir.
GORKİ
– Muhafazakarlık, tedavi edilebilir bir hastalıktır.
M. LERNER
– Beyaz ırk, insanlık tarihinin kanseridir.
S. SONTAG
– Avrupa projesi, bir medeniyet projesidir.
W. MARTENS
– Kemalizm, laik bir dindir.
Prof. Dr. ALTAN GÖKALP
– Solculuk, en ileri üretim biçimlerine sahip çıkmaktır. En ileri üretim biçimi, insanın refahını ve özgürlüğünü pekiştirir.
– Devletin herkese eşit mesafede hizmet verebilmesi için, “devletin ideolojisiz olması” gerekir. Birileri “din devleti” peşinde koşarsa, birileri de “askeri devlet” peşinde koşar.
– Devletçilik, toplumların zenginleşmesini sağlayamıyor aksine bürokrasinin ve devletin bir soygun batağına düşmesine yol açıyor…
– Sol; ırka değil bizatihi insana, ulus-devlet anlayışına değil; ‘evrenselleşmeye’, kültürlerin zıtlaşmasına değil; küreselleşmeye sahip çıkan bir kimliğe bürünüyor.
‘İçe kapalı anlayış’; ekonomide dünyaya kapalılık, bölgesel ekonomik ittifaklara karşı çıkmak da ‘faşizmin yeni yüzü’ olarak görülüyor.
Sol, serbest değişimi, ekonomik ittifakları, dünyaya açılmayı savunuyor.
Liberalizm, bireyin özgürlüğünü, devlet karşısında bireyin korunmasını amaçlayan bir düşünce biçimidir. Odağı bireydir, birey ve onun özgürlüğü için vardır.
Marksizm de evrenin değişimini araştıran, toplumsal dinamiklerin kaynaklarını irdeleyen bir felsefedir, değişim bilimidir.
– Dünyayı değiştirmek isteyen Marksistlerin hedefleriyle, bu liberal değişim çelişmiyor çakışıyor.
– Sanayileşme dönemi bitiyor…Ulus-devlet dönüşüyor…Sosyolojik yapı değişiyor…Daha önce Marksizm ile liberalizm çatışırken şimdi benzerlikleri ön plana çıkmakta…
Marksizm de hümanizma var…Liberalizmde de bireyin üstünlüğü…İkisi de mümkün olduğunca “az devlet” peşinde. Bu yeniçağ aynı zamanda yeni bir sentez çağı, marksizmle liberalizmi evlendirecek bir çağ.
…Yaşamın akışındaki değişim ve dönüşümü marksist bir yöntemle ele alan ve piyasa ekonomisini de zenginleşmenin tek gerçek reçetesi olarak kabul eden bir anlayış…Hayata bakarken Marksist…Ekonomiye bakarken liberal…Yaşamı kavramaya çabalarken de “marksist-liberal”…
MEHMET ALTAN
– Kuran’dan asla kapitalizm çıkmaz, “abdestli kapitalizm” hiç çıkmaz. Müslüman antikapitalisttir, çünkü “mülk Allah’ındır”. Bütün kötülüklerin başı özel mülkiyettir. Kuran-ı Kerim‘den illa bir ekonomik düzen çıkarılacaksa, çağımızdaki kavramları kullanarak söylersek, sosyalizme eğilimlidir. Ahlaki ve dini bir sosyalizm çıkar. İslamın siyasi, politik duruşu sol bir duruştur, sağcı değil.
İHSAN ELİAÇIK
– Batı dışı dünya hakkında Marx ve Engels‘in düşünceleri bütünüyle emperyalisttir…ABD‘nin, Meksika‘nın epeyce toprağını ilhak etmesiyle sonuçlanan savaşı Marx kendi cümleleriyle, “tembel ve çaresiz Meksikalılara karşı uygarlaşmanın lehine bir netice” olarak nitelemiş ve desteklemiştir.
Fransa‘nın Cezayir‘i işgali de “ilerleme ve uygarlık için önemli ve talihli bir olay”dı. Çünkü, “Bedeviler bir haydutlar ulusu” idi.
Marx, İngilizlerin Hindistan‘ı işgalini de aynı mantıkla desteklemiştir. Çünkü Hint toplumsal hayatı, Marx’ın tabiriyle “değersiz, durağan ve bitkisel” idi.
RASİM OZAN KÜTAHYALI
–
– İhtiyaç, icadın anasıdır.
– Felsefe, mantık ve diyalektikten oluşur.
– Erkek burjuvazidir, karısıysa proleteryayı temsil eder.
– Ne mutlu o yoksullara ki, öteki dünya onlarındır ve er ya da geç bu dünyada onların olacaktır.
ENGELS
– Az gelişmiş toplumlarda “ordu”, kendi halkına karşı kullanılmak için vardır.
– Her devrimin temel sorunu, “iktidar” olmak içindir.
– Yumurtalar kırılmadan, “omlet” (devrim) olmaz.
– Ne kadar kötü olursa, o kadar iyidir.
LENİN
– Filozofun gerçek işlevi; dünyayı değiştirmek değil, onu anlamaktır.
– Sosyalizmin bana göre arzu edilir bir tarafı yok. Çünkü, hiçbir özgürlük vermiyor, bir bilginin engelsizce edinilmesine izin vermiyor. Dogmacılığı teşvik ediyor. Bir düşünceyi yaymak için baskı kullanılmasını öneriyor. Ben ki eski liberalim, onun yapıp ettikleri çoğu kez pek az hoşuma gidiyor.
– Orta halli bir Rus, Stalin zamanında çarlık zamanına göre daha az mutluydu.
– Lenin kendisi için değil de bir inancı cisimlendirmek için ortaya çıkmıştı. Fakat inancı çok dar göründü bana. Marxçı yörüngenin dışında hiç mi hiç düşünemeyen bir “bağnaz” gördüm ben onda.
– Lenin’in bir “proleter” sayıldığı fakat dilenciler, yiyecek bir lokması olmayan zavallılar için “burjuvazinin uşakları” deniyordu.
B. RUSSELL
G.V.PLEKHANOV:
Formel mantık, realitede geçer değildir. Hareket, ayniyet ve çelişmezlik prensibine tabi değildir. Çünkü; madde hareketsiz, hareketsiz de madde olmaz. Bütün alemin esası bu hareketli maddedir. Hareket halindeki bir cisim, aynı zamanda hem burada hem de başka yerdedir..Hem vardır hem de yoktur. Bizzat bu değişmenin varlığı, gerçekte çelişmezlik mantığı yerine, çelişme mantığı veya diyalektiğin cari olduğunu gösterir.
Ya formel mantık doğrudur, o zaman realiteyi inkar etmeli ya da realite doğrudur, o zaman da formel mantık ilkelerinin geçerliliği yoktur.
Eğer mantığımız doğruysa, Zenon gibi “hareketi” inkar etmemiz gerekir.
…/…
– İktidar yozlaştırır, mutlak iktidar mutlaka yozlaştırır.
LORD ACTON
– “Minnettarlık”, köpeklerin alışkanlığıdır.
– İki şeyden taviz verilmez; vatan ve ordu.
– En büyük hatalarımdan birisi; imzaladığımız “Güvenlik İşbirliği Antlaşması”na Hitler’in sadık kalacağını düşünmemdir.
– Bir insanın ölümü trajik, binlercesininki dramatik, bir milyonun ölümü ise istatistiktir.
– “Benim kör, küçük kediciklerim bensiz ne yapacaksınız?”
– Hedefini belirle, kovala, yakala ve yoket. Dünyada bundan daha güzel birşey yoktur.
– Dişini ne kadar gösterirsen o kadar iyidir.
STALİN
– Bir köle olarak yaşamaktansa, bir “özgürlük savaşçısı” olarak ölmek daha iyidir.
YILMAZ GÜNEY
– Bilgi sahibi olmadan, fikir sahibi olunmaz.
– Haklıdan yana değil, güçlüden yana olanlar korkak ve kaypak olurlar. Güç merkezi değiştikçe dönerler; fırıldak olurlar.
UĞUR MUMCU
– En tehlikeli yönetim, hem cahil hem cesaretli olanların yönetimidir.
ERTUĞRUL GÜNAY
– Düşündüğünü söylemeye korkmaya başladı mı kişi, düşünmekten de korkmaya başlar.
VEDAT TÜRKALİ
– Bilinç, baskıdan doğar.
– Sömürü düzenine karşı çıkmak için; sosyalist/ marksist olmak, ulusunu, halkını sevmek için; ırkçı/milliyetçi olmak, adil bir insan olmak için de ahlakçı/dinci olmak zorunluluğu yoktur. Dahası bu türden yaklaşımlar; sınıfsal, etnik ve dogmatik bir tutum içinde sorunları çözen değil, derinleştiren bir anlayıştır.
– Eşitlik, “eşitler” arasındadır. Eşit olmayanları eşitlemeye çalışmak, eşit olmayanların sömürüsüne dönüşür.
– Din ve ideoloji; bilim öncesi, “ahlakçı” öğretilerdir.
AHMET AĞI
– Marxizm, toplumumuzun gerçeklerine uydurulacak yerde, toplumumuzu kafamızdaki yarım yırtık yani aptallığımızın marxizmine uydurmak istemişizdir…Memleketimizde, 50 yıllık marxizm çabalamalarının içine düşürüldüğü durum, marxizmi tersine çevirdiğimizden ileri gelir…Değişen şartlara göre değişen tedbirler gerekir. Dogmatizm, değişen durumların karşısına eski gerçeklere göre alınmış tedbirlerle çıkmaktır. Dünyada değişmez gerçek yoktur…Batılı toplumlara benzemeyen doğulu toplumlarda durum daha da çapraşık sayılmalı, kesinliklerden, genellemelerden büsbütün kaçınılmalıdır. Bir durumun değiştirilebilmesi için onun genel gerçeklerini bilmek hiçbir işe yaramaz, özelliklerinden yola çıkılmadıkça hiçbir durum işe yaramaz.
– Her ülkenin sosyalistleri, kendi yollarını kendileri bulmak daha açıkçası, kendi sosyalizmlerini kendileri yaratmak zorundadırlar.
KEMAL TAHİR
– “…Şartlar ne kadar elverişsiz olursa olsun, günün birinde devrimin gerçekleşeceğine inanıyorum da. İş, devrimden sonraki hayatın, insana gereksindiği mutluluğu verip veremeyeceğine geldi mi aklım karışıyor. Neden dersen, toplumun ve doğanın çelişkileri üstüne tutmuş koskoca bir sistem ve felsefe koymuşuz da birey olarak insanın iç çelişkilerini hiç hesaba katmamışız. Senin insan dediğin, kendini doğru ve haklı bir davaya adamış, kalıptan çıkma bir yaratık değil ki! Baştan ayağa karşıtlıklarla dolu bir varlık. Aynı zamanda iğrenç ve saygıdeğer, aşağılık ve yüce, ödlek ve cesur! Bunu demekle zannetme ki, insanı soyut ve değişmez bir kavram olarak alıp, şartlar ne kadar değişirse değişsin, o aynı kalacaktır demek istiyorum. Hayır o da değişiyor, değişiyor ama değişmesi kötüden iyiye, bilgisizden bilgiliye, vahşiden medeniye sürekli yükselen bir eğri çizmiyor. Çizdiği daha çok; iyiyle kötü, günahlarıyla sevap arasında aralıksız bir zikzak. Ayrıca, iyilik ve kötülük kavramları, koşullara göre değişen kavramlar”.
ATİLLA İLHAN “BIÇAĞIN UCU”
– Türkiye’de “sağ” soldur, “sol” da sağdır.
– Türk Kurtuluş Savaşı, “anti-emperyalist” bir savaş değildir.
İDRİS KÜÇÜKÖMER
– Herşey değişebilir, herşey tartışmaya açıktır. Ancak dinler, marxistler, Stalin, Hitler bunu kabul etmiyor. Bir tek bilim herşeyi tartışmaya açar. Üstelik onda da amaç, tartışmanın sonunda doğruyu bulmak değil, ona yaklaşmaktır. Bunu da yanlışları eleyerek yapar.
– At çok fazla çalışıp, yarışı kazanıyor. Atın sahibine 3 milyon lira, ata binen jokeye 250 bin lira, ata ise kazandı diye havuç veriyorlar. Hah işte o at biziz…
CELAL ŞENGÖR
– Eşitlik yok, yalnızca farklı olanlar var. Biraz ondan biraz bundan biraz da ötekinden…
WİTTEGENSTEİN
– İdeoloji, kendine göre bir mantığı ve tutarlılığı olan, belli bir toplum içinde tarihi bir görevi bulunan, bir tasavvurlar (imajlar, mitler, ve fikirler) bütünüdür.
– Ayrıca ideoloji; maddi yaşamı din, ahlak ve bir anlamda da felsefe düşüncesiyle açıklayan tasarımlara ilişkindir. Kısaca ideoloji, bilim öncesi düşüncedir. Bilim düşüncesi ise tarihi ve toplumu, maddi yaşamın temel koşullarına göre açıklamaktır.
ALTHUSSER (Hilmi Yavuz, “Kültür Üzerine”)
– Bir ülkeye diktayı yapanlar değil, “boyun eğenler” getirir.
– Sizin yüksekliğiniz, bizim eğilmişliğimizdendir.
BÜLENT ECEVİT
– Önemli olan kedinin ak ya da kara olması değil, fareyi yakalamasıdır.
– İnsanların sosyal varlığı, düşüncelerini tayin eder. Öncü sınıfı temsil eden doğru düşünceler, yığınların içine girer girmez, toplumu ve dünyayı değiştiren maddi bir kuvvet haline gelir.
– Herşeyi değiştirecek, acıdan ve ölümden korkmayan bir nesil yetişecek.
MAO
– İnsan, yediği şeydir ve insan insanın tanrısıdır. Tanrı, insanın idealleştirilmiş olarak dışavurumudur.
L. FEURBACH
– İnsanın gelişimi, tanrının yerine kendisini koyabilme çizgisindedir.
*
– “Tanrı”, sıradan insan entellektüelizminin göğe yansımasıdır.
– “Tanrı”, insan yaratılarının en kutsal olanıdır.
YALÇIN KÜÇÜK
“Sol, ezilen ve dışlananların sözcüsü olan düşünce akımının adıdır…Ezilen ve dışlananlar 1960’larda işçiler ve köylülerdi. Sol bunların sözcüsü oldu. 70’lerde Kürtleri farkettik ama temelde Kemalist olduğumuz için onlara uzak durduk. 80’lerde bu kategori tüm dünyada fevkalade çeşitlendi; çingeneler, kadınlar, sakatlar, eşcinseller, vicdani redçiler vb. Ama biz bu yıllarda canımızla uğraştığımız için farkında bile olmadık. 90’larda kendimize gelmeye başlayınca baktık ki, bunların yanısıra Türkiye’de Aleviler, üniversiteye sokulmayan başörtülü kızlar, ateistler, gayrimüslimler…hepsi de ezilmişler ve dışlanmışlar kategorisinin has elemanları. Şimdi sol demek, işte bütün bunların sözcüsü demek”.
BASKIN ORAN
“Ancak bir noktada Marx yanıldı. Proleterya ve burjuvaziden oluşan iki kutuplu dünya oluşacak diye beklenirken orta sınıf büyüdü. Bugün dünyayı değiştirecek olan işte bu orta sınıftır, küçük üreticiler ve girişimcilerdir.”
NABİ YAĞCI
– Burjuva kültürünün demokratlaşmasıyla, niteliği değişmeden çok sayıda insana ulaşıp yaygınlaşmasıyla, “mutlu azınlık kültürü” olmaktan çıkıp, “mutlu çoğunluk’ “kültürüne dönüşebilir.
– Eğer bir “tanrınız” yoksa, saygılarınızı Hitler veya Stalin‘e sunarsınız.
T.S. ELİOT
– Komiserin manivelası; “devrim”. Dava, alt yapıyı değiştirmek, üst yapı kendiliğinden değişir. Yogi içinse kurtuluş, içimizde. Aksiyon, bir tuzak.
Zıt yaklaşımlara sahip oldukları için, komiserle yogi uzlaşamaz.
ARTUR KOESTLER
– Marxizm, aşılamaz tek toplum felsefesidir. Benim yaptığım ise, onun unuttuğu bireyi yerine koymaya çalışmaktır.
-Tanrı olmadığı için, bütün yaptıklarımızdan sorumluyuz.
-İnsan temelde, tanrı olmak isteğindedir.
– Düşünce özgürlüğünün olmaması, düşüncenin ifade edilememesi değil, insanın düşünmemesidir.
– İnsan olmak istediği, kendini tasarladığı şeydir…Başkalarını seçerken kendimizi seçeriz.
SARTRE
– Coğrafya kaderdir.
İBN-İ HALDUN
– İnsanlar, sınırlardan önemlidir.
V. HAVEL
– Sol her şeyden önce, hümanizmdir. İnsan, “insan” olduğu için değerlidir.
ZÜLFÜ LİVANELİ
– Sol; ilericidir, enternasyonaldir, devrimcidir, hümanisttir. Bizde ise kendisi gibi düşünmeyene, yaşamayana tahammül edemeyen, “faşist solcular” var.
SİNAN ÇETİN
– Aç insanların karnını doyurduğum zaman bana, “kahraman” diyorlar. Bunların neden aç olduğunu sorduğum zaman ise bana, “komünist” diyorlar.
Cardinal HELDER PESSOA CAMARA
– Bireye tek olma imkanı vermeyen, “kollektivizm şeytandır”. “Tek insan”, tanrı karşısında sorumlu olan insandır.
KİERKEGAARD
Tags: A. AĞI, A.Koestler, ABD, Aleviler, Alt yapı, Altan Gökalp, ALTHUSSER, askeri devlet, Ateistler, ATİLLA İLHAN, Avrupa Projesi, B.Russell, B.SHAW, BAKUNİN, BASKIN ORAN, Başörtülü kızlar, Bedeviler, BERTOLT BRECHT, Beyaz ırk, Bıçağın ucu, BÜLENT ECEVİT, Burjuva, Burjuvazinin uşakları, CARDİNAL HELDER PESSOA CAMARA, CELAL ŞENGÖR, Cezayir işgali, CHE GUEVERA, Çingeneler, Coğrafya, demokrasi, devlet, Devrim, din devleti, Dışlananlar, Düşünce özgürlüğü, EĞTUĞRUL GÜNAY, Emperyalizm, Engels, Enternasyonal, Eşcinseller, Ezilenler, Faşist solcular, FAŞİZM, Faşizmin yeni yüzü, Feurbach, Fransızlar, G.SOREL, Gayrimüslimler, GORKİ, HEGEL, Hindistan işgali, İbn-i Haldun, İdam, İdeolojisiz devlet, İDRİS KÜÇÜKÖMER, İlerleme, İngilizler, J.J.ROUSSEAU, Kahraman, KEMAL TAHİR, Kemalizm, Kierkegaard, kollektivizm şeytandır, Komiser, komün, Komünist, Kuvvetler ayrılığı, Lenin, LİBERALİZM, LORD ACTON, M.Lerner, Mao, Marksist liberal, MARX, Marx dini övüyor, Marxizm, MEHMET ALTAN, Meksika, Mit, Montesquieu, Muhafazakarlık, Mülksüzleştirme, MUSSOLİNİ, Mutlu azınlık, Mutlu çoğunluk, NABİ YAĞCI, ÖMER LAÇİNER, Omlet, özel mülkiyet, PASCAL, PLEKHANOV, proleterya, PROUDHON, RASİM OZAN KÜTAHYALI, S.Sontag, Sakatlar, Sartre, SİNAN ÇETİN, Solculuk, SOLİDARASYON, STALİN, T.JEFFERSON, UĞUR MUMCU, Ulus devlet, Üst yapı, uygarlık, V.HAVEL, VEDAT TÜRKALİ, Vicdani redçiler, W.Martens, YALÇIN KÜÇÜK, YILMAZ GÜNEY, Yogi, ZÜLFÜ LİVANELİ